Breaking the Silence

 

Breaking The Silence is het liefdesverhaal van een vrouw onder het juk van een dictatoriaal regime. Haar man is verdwenen. Hij was een begenadigd en dwarse componist, de vrouw een talentvol celliste in dienst van het regime. Wanneer de man op een dag spoorloos verdwijnt, begint de vrouw een koortsachtige en gevaarlijke zoektocht die haar dwars door hun verleden voert. Heeft haar man haar verraden? Is hij slachtoffer van het systeem? Wat is er in de loop der jaren tussen hen veranderd? Via muziek van Sjostakovitsj en oude tape-opnamen probeert zij de gebeurtenissen te reconstrueren wat uiteindelijk haar leven ingrijpend zal veranderen.

De muziek van Sjostakovitsj en Ligeti wordt speciaal bewerkt voor het Berlage Saxophone Quartet. Peter Vigh schrijft nieuwe composities voor taperecorder waarin tekst en instrumentarium met elkaar verweven zijn.

Via Berlin is het muziektheatergezelschap van Dagmar Slagmolen en Rosa Arnold en is in 2008 ontstaan onder de vleugels van Orkater/De Nieuwkomers. Voor Breaking the Silence werkt Via Berlin voor het eerst samen met Berlage Saxophone Kwartet. Een geweldige combinatie. Componist Peter Vigh en artistiek leider Dagmar Slagmolen delen een gezamenlijke fascinatie voor Rusland en het leven in een dictatuur. Het blazersensemble voegt met hun komst een nieuwe kleur toe aan het palet van Via Berlin.

met: Dagmar Slagmolen, Porgy Fransen (stem), Berlage Saxophone Quartet
concept: Dagmar Slagmolen, Peter Vigh
tekst: Sophie Kassies
regie: Ria Marks

 

DagDatumTijdTheaterStadTickets
di19/09/201720:00Schouwburg De MeerseHoofddorpBestel
wo20/09/201720:30Toneelschuur HaarlemBestel
do21/09/201720:30Toneelschuur HaarlemBestel
vr22/09/201720:30Toneelschuur, premièreHaarlemBestel
za23/09/201720:30Toneelschuur HaarlemBestel
do28/09/201720:30JunushoffWageningenBestel
vr29/09/201720:30Rotterdamse SchouwburgRotterdamBestel
za30/09/201720:30Theater de VerbeeldingPurmerendBestel
do05/10/201720:30Groene EngelOssBestel
vr06/10/201720:30Schouwburg KunstminDordrechtBestel
wo01/11/201720:15Schouwburg GroningenGroningenBestel
do02/11/201720:30De VestAlkmaarBestel
do16/11/201720:30LUXNijmegenBestel
vr17/11/201720:30De Lieve VrouwAmersfoortBestel
za18/11/201720:30De Goudse SchouwburgGoudaBestel
di21/11/201720:15Theater aan het SpuiDen HaagBestel
do23/11/201720:00Schouwburg AmstelveenAmstelveenBestel
za25/11/201720:15Theater HofAlmeloBestel
do30/11/201720:30Stadsschouwburg UtrechtUtrechtBestel
vr01/12/201720:30Ins BlauLeidenBestel
ma04/12/201712:30ConcordiaEnschedeBestel
do07/12/201720:30Theater BellevueAmsterdamBestel
vr08/12/201720:30Theater BellevueAmsterdamBestel
za09/12/201720:30Theater BellevueAmsterdamBestel
wo13/12/201720:30De LaweiDrachtenBestel
do14/12/201720:30VerkadefabriekDen BoschBestel
vr15/12/201720:15De WeijerBoxmeerBestel
ConceptDagmar Slagmolen, Peter Vigh
SpelDagmar Slagmolen
StemPorgy Fransen
MuziekBerlage Saxophone Quartet: Lars Niederstrasser, Peter Vigh,
David Cristóbal Litago, Eva van Grinsven / Juani Palop.
RegieRia Marks
Choreografie/StagingPim Veulings
CompositieDmitri Shostakovitsj, György Ligeti en Peter Vigh
TekstSophie Kassies
DecorMichiel Voet
KostuumsDieuweke van Reij
GeluidsontwerpRobert van Delft
LichtontwerpStefan Dijkman
Muzikale dramaturgie Rosa Arnold/ Sytze Pruiksma
ModeratorSophie van Hoorn
GeluidFemke Diemer
Aanzienlijk indrukwekkend is Breaking de Silence van Via Berlin, dat woorden en muziek tot een aansprekend geheel mengt (...) muziek van Ligeti en Sjostakovitsj met briljante timing gespeeld door het Berlage Saxophone Quartet
Marco WeijersDe Telegraaf
Via Berlin kan het. Oude verhalen over componisten in een dictatuur bewerken tot een intrigerende en moderne muziektheatervoorstelling over actuele keuzes (...) Breaking the Silence slaat je met theater, moderne teksten en klassieke muziek om de oren met confronterende vragen.
Dat kunnen alleen de allerbesten.
Youetta VisserCultuurpodiumOnline
Vorm en inhoud vallen perfect samen in muzikaal liefdesverhaal ★★★★
Krachtige theatertaal (...) Muzikale beeldende kunst (...) Schitterende Oerol locatie (...) Dit is een voorstelling die later dit seizoen door de theaters gaat reizen, en dat is terecht. ★★★★
Kester FreriksTheaterkrant

De makers

Dagmar Slagmolen

Dagmar Slagmolen (1980) koos na de vooropleiding aan de dansacademie toch voor de acteursopleiding van Toneelschool Arnhem Artez, waar zij in 2005 afstudeerde. Naast freelance actrice bij verschillende gezelschappen, speelde zij langere tijd vast bij Toneelgroep de Appel (marathon voorstelling Tuin van Holland en BIG 5) en bij Toneelgroep Alaska (Brothers in Arms, de Claim, het Alphapaar, Sic Transit Gloria Mundi, 220Volt en Safety First).

Buiten de theaters is zij onder andere te zien in de tv-serie Annie MG van Dana Nechushtan, de films Cornea en Blind, en de korte films Maandag van Marinus Groothof, Unplugged van Kees Vroege en Februari maart april van Jonathan Herzberg.

Daarnaast heeft Dagmar zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als regisseur en maakte zij voorstellingen met Cello8ctet Amsterdam (de familievoorstelling Cellostorm, die in 2013 werd genomineerd voor de mondiale Yama-award voor beste muziekvoorstelling voor kinderen), Amsterdam Sinfonietta, Calefax, het Nederlands Kamerkoor, het Ragazze Kwartet, het Amsterdam Baroque Orchestra en Philharmonie zuidnederland. Een aantal van deze voorstellingen gingen in Nederland meerdere malen in reprise en tourden tevens door Duitsland, Luxemburg en Engeland.

Dagmar heeft door de voorstellingen met Via Berlin en haar muziek-regies inmiddels een eigen stijl ontwikkeld, waarin zij met precieze choreografieën van iedereen op het podium (zowel acteurs als musici) woorden steeds vaker overbodig maakt en de leidende muziek zowel emotioneel als met humor krachtig bij publiek aan weet te laten komen. Naast het zelf ten tonele voeren van die stijl, is Dagmar ook bezig een platform te ontwikkelen om haar stijl door te geven. Dit doet zij middels masterclasses aan de Laureaten van de Dutch Classical Talent Award (sinds 2012) en lessen aan de tweedejaars master Profile Contemporary Music van het Conservatorium in Amsterdam (sinds 2014).

Zie ook www.dagmarslagmolen.nl

Dagmar Slagmolen
Dagmar Slagmolen

Dagmar Slagmolen (1980) koos na de vooropleiding aan de dansacademie toch voor de acteursopleiding van Toneelschool Arnhem Artez, waar zij in 2005 afstudeerde. Naast freelance actrice bij verschillende gezelschappen, speelde zij langere tijd vast bij Toneelgroep de Appel (marathon voorstelling Tuin van Holland en BIG 5) en bij Toneelgroep Alaska (Brothers in Arms, de Claim, het Alphapaar, Sic Transit Gloria Mundi, 220Volt en Safety First).

Buiten de theaters is zij onder andere te zien in de tv-serie Annie MG van Dana Nechushtan, de films Cornea en Blind, en de korte films Maandag van Marinus Groothof, Unplugged van Kees Vroege en Februari maart april van Jonathan Herzberg.

Daarnaast heeft Dagmar zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als regisseur en maakte zij voorstellingen met Cello8ctet Amsterdam (de familievoorstelling Cellostorm, die in 2013 werd genomineerd voor de mondiale Yama-award voor beste muziekvoorstelling voor kinderen), Amsterdam Sinfonietta, Calefax, het Nederlands Kamerkoor, het Ragazze Kwartet, het Amsterdam Baroque Orchestra en Philharmonie zuidnederland. Een aantal van deze voorstellingen gingen in Nederland meerdere malen in reprise en tourden tevens door Duitsland, Luxemburg en Engeland.

Dagmar heeft door de voorstellingen met Via Berlin en haar muziek-regies inmiddels een eigen stijl ontwikkeld, waarin zij met precieze choreografieën van iedereen op het podium (zowel acteurs als musici) woorden steeds vaker overbodig maakt en de leidende muziek zowel emotioneel als met humor krachtig bij publiek aan weet te laten komen. Naast het zelf ten tonele voeren van die stijl, is Dagmar ook bezig een platform te ontwikkelen om haar stijl door te geven. Dit doet zij middels masterclasses aan de Laureaten van de Dutch Classical Talent Award (sinds 2012) en lessen aan de tweedejaars master Profile Contemporary Music van het Conservatorium in Amsterdam (sinds 2014).

Zie ook www.dagmarslagmolen.nl

Peter Vigh
Peter Vigh
Peter Vigh

Berlage Saxophone Quartet

 

The Berlage Saxophone Quartet was founded in Amsterdam in 2008 by Lars Niederstraßer, Peter Vigh, Kirstin Niederstraßer and Eva van Grinsven. The four musicians studied at the Conservatory of the city with Arno Bornkamp. Further studies followed with Daniel Gauthier (Cologne), Jean-Denis Michat (Lyon) and Claude Delangle (Paris). Additionally, the quartet studied chamber music together with the Artemis Quartett in Berlin and also did master classes in ensemble playing with members of the  Alban Berg Quartett and the Belcea Quartet.

The four young musicians quickly made a name for themselves as a quartet, winning numerous prizes in competitions. These included the 1st Prize at the Selmer Saxophonquartett Wettbewerb (2009), the 1st Prize at the Chamber Music Competition of the Storioni Festival (the Jury and the Audience Prize in 2011), the 1st Prize and the Audience Award at the international OnWings! Presentatieconcours (2011). The ensemble won over their listeners with their infectious enthusiasm, their natural charm and the intense musicality of their performance.

At the Deutsche Musikwettbewerb 2011 in Berlin the Berlage Saxophone Quartet won a stipend with their playing and were included in the 2012/2013 season in the 56th Germany-wide selection of “Concerts by Young Artists”.

“What an invigorating breath of fresh air in the staid and respectable world of the quartet! The instruments “vibrate” and breathe as one in the Berlage Saxophone Quartet – the verve and enthusiasm of these masters of their instrument jumps out uninhibitedly at the listener. A great pleasure!”

Valentin Erben – Alban Berg Quartet

On top of this they won the prestigious Dutch Classical Talent Award 2013 (Jury and Audience Prizes) in the Concertgebouw Amsterdam, which involved a concert tour through the major concert halls of the Netherlands. In 2015 the quartet was presented with the prestigious Kersjes Prijs for Chamber Music in the Concertgebouw in Amsterdam.

The quality of the Berlage Saxophone Quartet is demonstrated in its creative concert programmes and arrangements penned by themselves, which open up again and again new worlds of sonority for their audiences. This has led to them being invited to make international concert apearances as well as to radio and television performances with channels including Deutschlandfunk, NDR and Radio 4 (NL). The ensemble’s debut CD “SaxoFOLK”, which came out in 2014 with MDG, was warmly acclaimed by the international music press. “The Berlage Saxophone Quartet impresses by its mellow, homogenous, shimmering sound and an infectiously sparkling spontaneity.” (Audio, May 2014) www.berlagesaxophonequartet.com

Berlage Saxophone Quartet
Berlage Saxophone Quartet

Rosa Arnold (1984) begon op vijfjarige leeftijd met vioolles op de muziekschool in Hilversum. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij les kreeg van Coosje Wijzenbeek en Peter Brunt. Na een jaar ‘master’ in Berlijn bij Ilan Gronich, sloot zij haar studie cum laude af bij Vera Beths te Amsterdam. Rosa treedt regelmatig op in binnen- en buitenland als soliste, in (inter)nationale orkesten en als primarius van het Ragazze kwartet. In 2006 ontving zij de prestigieuze Kersjes beurs voor violisten. Tijdens haar conservatoriumtijd, groeide Rosa’s interesse voor het combineren van klassieke muziek met andere podiumkunstdisciplines en volgde zij verschillende dans- en theaterworkshops (o.a. de muziektheaterworkshop van Orkater waar zij Dagmar leerde kennen). Haar fascinatie voor het spanningsveld tussen verschillende uitvoeringspraktijken, samen met de interesse in het beeldende aspect van live muziek, zijn Rosa’s drijfveer voor het maken van grensoverschrijdende (klassieke) muziektheatervoorstellingen.

Zie ook www.ragazzekwartet.nl

Ria Marks

Ria Marks is werkzaam als theatermaker, regisseur en actrice. Bij Muziektheatergezelschap Orkater maakte zij in de periode tussen 1998 en 2002 samen met Titus Tiel Groenestege o.a. de woordloze trilogie Valse Wals, die zij op verschillende plaatsen in de wereld hebben gespeeld, o.a. in Barcelona, Seoel (Korea), Petersburg, Denemarken en Frankrijk. Deze theatervoorstelling werd in 2005 verfilmd en vervolgens bekroond met de Prix d’Italia, de Rocky Award en een Emmy-nominatie. Als vaste maker is Ria Marks al dertig jaar verbonden aan Orkater. Zij maakte en speelde hier onder andere de voorstellingen YusaPaniek in BerlijnOnder het MelkwoudDe Zoete VijandinLa Voix Humaine. Daarnaast heeft zij als actrice bij diverse theatergezelschappen en productiehuizen gewerkt; o.a. bij Carrousel: De Bloedbruiloft, Neville Tranter: Kaspar Hauser, De Ploeg/Nuhr: Festen (Colombina- nominatie), De Parade: Koud Meisje en is zij ook als regisseur op meerdere plekken werkzaam geweest o.a. bij Huis a.d Amstel, Oorkaan, het NNT, Bosproducties, Generale Oost, en de Parade. Vanaf 2005 maakte zij weer samen met Titus Tiel Groenestege en een groep jonge theatermakers de voorstellingen Eiland, Huiskameronweer en The Promised Land (i.s.m. Amerikaanse acteurs) In 2013 bewerkte en regisseerde zij de opera Knecht van twee meesters van Goldoni. In 2014 heeft zij Kintsukuroi (gedanste opera van Spinvis) geregisseerd. Haar voorstellingen kenmerken zich door een specifieke fysieke bewegingstaal, waarin het verhaal in al zijn gelaagdheid op een beeldende manier wordt verteld. 
Naast haar veelzijdige activiteiten in het theater werkt Ria Marks als docente aan de verschillende theaterscholen in Amsterdam, Maastricht en Arnhem. Ook heeft zij internationaal workshops gegeven in onder meer Rio de Janeiro, Seoul, New York en gaat zij in 2015 les geven aan de Theaterschool in IJsland. De afgelopen jaren heeft Ria als regisseur samen met Via Berlin voorstellingen op locatie ontwikkeld: Een mond vol zandVanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home. Deze voorstellingen werden daarna bewerkt om in het theater te spelen. Eind 2014 regisseert zij Words & Beyond II een theatraal concert van de componiste Seung-Ah i.s.m. Slagwerk Den Haag. In 2015 werkte zij met Via Berlin aan de voorstelling Comfortzone, welke in het najaar in premiere. Bij Orkater maakte ze Crazy Love samen met Titus Tiel Groenestege. Deze productie speelde in december 2015 in het Bellevue Kerstprogramma.

Ria Marks
Ria Marks

Ria Marks is werkzaam als theatermaker, regisseur en actrice. Bij Muziektheatergezelschap Orkater maakte zij in de periode tussen 1998 en 2002 samen met Titus Tiel Groenestege o.a. de woordloze trilogie Valse Wals, die zij op verschillende plaatsen in de wereld hebben gespeeld, o.a. in Barcelona, Seoel (Korea), Petersburg, Denemarken en Frankrijk. Deze theatervoorstelling werd in 2005 verfilmd en vervolgens bekroond met de Prix d’Italia, de Rocky Award en een Emmy-nominatie. Als vaste maker is Ria Marks al dertig jaar verbonden aan Orkater. Zij maakte en speelde hier onder andere de voorstellingen YusaPaniek in BerlijnOnder het MelkwoudDe Zoete VijandinLa Voix Humaine. Daarnaast heeft zij als actrice bij diverse theatergezelschappen en productiehuizen gewerkt; o.a. bij Carrousel: De Bloedbruiloft, Neville Tranter: Kaspar Hauser, De Ploeg/Nuhr: Festen (Colombina- nominatie), De Parade: Koud Meisje en is zij ook als regisseur op meerdere plekken werkzaam geweest o.a. bij Huis a.d Amstel, Oorkaan, het NNT, Bosproducties, Generale Oost, en de Parade. Vanaf 2005 maakte zij weer samen met Titus Tiel Groenestege en een groep jonge theatermakers de voorstellingen Eiland, Huiskameronweer en The Promised Land (i.s.m. Amerikaanse acteurs) In 2013 bewerkte en regisseerde zij de opera Knecht van twee meesters van Goldoni. In 2014 heeft zij Kintsukuroi (gedanste opera van Spinvis) geregisseerd. Haar voorstellingen kenmerken zich door een specifieke fysieke bewegingstaal, waarin het verhaal in al zijn gelaagdheid op een beeldende manier wordt verteld. 
Naast haar veelzijdige activiteiten in het theater werkt Ria Marks als docente aan de verschillende theaterscholen in Amsterdam, Maastricht en Arnhem. Ook heeft zij internationaal workshops gegeven in onder meer Rio de Janeiro, Seoul, New York en gaat zij in 2015 les geven aan de Theaterschool in IJsland. De afgelopen jaren heeft Ria als regisseur samen met Via Berlin voorstellingen op locatie ontwikkeld: Een mond vol zandVanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home. Deze voorstellingen werden daarna bewerkt om in het theater te spelen. Eind 2014 regisseert zij Words & Beyond II een theatraal concert van de componiste Seung-Ah i.s.m. Slagwerk Den Haag. In 2015 werkte zij met Via Berlin aan de voorstelling Comfortzone, welke in het najaar in premiere. Bij Orkater maakte ze Crazy Love samen met Titus Tiel Groenestege. Deze productie speelde in december 2015 in het Bellevue Kerstprogramma.

Pim Veulings
Pim Veulings
Pim Veulings
Michiel Voet
Michiel Voet
Michiel Voet
Dieuweke van Reij

Sinds haar afstuderen in 2004 is Dieuweke van Reij werkzaam als decor en kostuum ontwerper. Haar werkvlak is zeer breed, zij ontwerpt voor opera, muziektheater, jeugdtheater, cabaret en dans. Sinds 2006 werkt zij regelmatig voor Orkater waar de samenwerking met Via Berlin is ontstaan. Zij hoort bij het vaste team van de Fantasten en werkt regelmatig met Titus Tiel Groenesteege voor diverse makers als “de ploeg”, “WENDE” en cabaret duo schudden. Met choreografe Annabelle Lopez Ochoa reisde zij naar Augsburg, Zwitserland en Cuba om daar de vormgeving te doen voor Annabelle’s balletten en in de toekomst zullen zij wederom werken in Cuba en nieuwe samenwerkingen aangaan bij het Joffrey ballet en het National ballet Londen. Sinds drie jaar werkt Dieuweke samen met opera regisseur Floris Visser. Zij deed onder meer vormgeving voor Il signor Bruscino DNOA, Carmen TU Delft, la Boheme theater Osnabrueck en ontwierp de kostuums voor cosi fan tutte voor het Bolshoi theater in Moscow. Momenteel werken zij aan Orphee et Eurydice voor de reisopera en Jenufa voor theater Hannover. Naast de samenwerking bij Via Berlin werkte zij samen met Rosa Arnolds/het Ragazze kwartet bij de Fantasten en voor Dagmar Slagmolen deed zij de vormgeving voor Cellostorm (i.s.m. Cello8ctet Amsterdam) en Oorwurm (i.s.m. Amsterdam Baroque Orchestra). Ook met Michiel Voet is de samenwerking zo goed bevallen dat zij samen de vormgeving deden voor Mijn jas is mijn huis bij het NT en de styling voor Michiels fotoreeks voor het TIN. Sinds het maken van Vanaf nu heet je Pjotr(2011) is Dieuweke vast verbonden aan Via Berlin.

Dieuweke van Reij
Dieuweke van Reij

Sinds haar afstuderen in 2004 is Dieuweke van Reij werkzaam als decor en kostuum ontwerper. Haar werkvlak is zeer breed, zij ontwerpt voor opera, muziektheater, jeugdtheater, cabaret en dans. Sinds 2006 werkt zij regelmatig voor Orkater waar de samenwerking met Via Berlin is ontstaan. Zij hoort bij het vaste team van de Fantasten en werkt regelmatig met Titus Tiel Groenesteege voor diverse makers als “de ploeg”, “WENDE” en cabaret duo schudden. Met choreografe Annabelle Lopez Ochoa reisde zij naar Augsburg, Zwitserland en Cuba om daar de vormgeving te doen voor Annabelle’s balletten en in de toekomst zullen zij wederom werken in Cuba en nieuwe samenwerkingen aangaan bij het Joffrey ballet en het National ballet Londen. Sinds drie jaar werkt Dieuweke samen met opera regisseur Floris Visser. Zij deed onder meer vormgeving voor Il signor Bruscino DNOA, Carmen TU Delft, la Boheme theater Osnabrueck en ontwierp de kostuums voor cosi fan tutte voor het Bolshoi theater in Moscow. Momenteel werken zij aan Orphee et Eurydice voor de reisopera en Jenufa voor theater Hannover. Naast de samenwerking bij Via Berlin werkte zij samen met Rosa Arnolds/het Ragazze kwartet bij de Fantasten en voor Dagmar Slagmolen deed zij de vormgeving voor Cellostorm (i.s.m. Cello8ctet Amsterdam) en Oorwurm (i.s.m. Amsterdam Baroque Orchestra). Ook met Michiel Voet is de samenwerking zo goed bevallen dat zij samen de vormgeving deden voor Mijn jas is mijn huis bij het NT en de styling voor Michiels fotoreeks voor het TIN. Sinds het maken van Vanaf nu heet je Pjotr(2011) is Dieuweke vast verbonden aan Via Berlin.

Sytze Pruiksma

Sytze Pruiksma (1972) is componist, geluidskunstenaar en vogelaar. Ambachtelijk geschoold als klassiek slagwerker aan het conservatorium van Amsterdam. Na als slagwerker te hebben gespeeld bij onder andere het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest, richtte hij zich op eigen projecten waarbij hij een eigenzinnige speelstijl ontwikkelde die zich kenmerkt door grote aandacht voor klankkleur, geïnspireerd op landschappen, natuur en vogels. Hieruit ontstond in 2008 zijn soloproject LÂN (land), waarin hij die fascinaties vertaalde naar film en muziek. De composities zijn grotendeels opgenomen met het Prague Philharmonic Orchestra en de voorstelling speelde op het Frysk Festival, Oerol, Simmerdeis, het Dinkeldal Festival en op het New Island Festival in New York. Naast zijn soloprojecten werkt hij samen met beeldend kunstenaars, filmers, dichters, architecten en wetenschappers en zoekt op verschillende manieren naar de rol van kunst in het maatschappelijk debat. Samen met prof. dr. Theunis Piersma, hoogleraar dierecologie, ontwikkelde hij het programma Tonen van Vogeltrek. Hiermee traden ze op onder andere voor het Wereld Natuur Fonds in China en op universiteiten in Nederland en Zweden. Met dichter Tsjêbbe Hettinga en organist Reitze Smits ontwikkelde hij Wind Images,een voorstelling bestaande uit poëzie & improvisatie voor stem, slagwerk en kerkorgel, die als onderdeel van het Europese festival Wind Art in verschillende Europese kerken gespeeld zal worden. Sinds 2003 speelt hij samen met de Friese zangeres Nynke Laverman, voor wie hij ook componeerde. Daarnaast maakt Pruiksma deel uit van The Alvaret Ensemble, een internationaal improvisatiecollectief van kunstenaars uit verschillende disciplines die in variërende bezetting met gastspelers over heel de wereld optreden. Met onder andere de gebroeders Kleefstra, dichter Tsjêbbe Hettinga en muzikanten Greg Haines, Nils Frahm en Peter Broderick. Het project Seeljocht (2011) is hun eerste zeer succesvolle release. Sytze is vanaf de eerste voorstelling Een mond vol zand vast verbonden aan Via Berlin. Meer over Sytze is te lezen op www.sytzepruiksma.com

Sytze Pruiksma
Sytze Pruiksma

Sytze Pruiksma (1972) is componist, geluidskunstenaar en vogelaar. Ambachtelijk geschoold als klassiek slagwerker aan het conservatorium van Amsterdam. Na als slagwerker te hebben gespeeld bij onder andere het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest, richtte hij zich op eigen projecten waarbij hij een eigenzinnige speelstijl ontwikkelde die zich kenmerkt door grote aandacht voor klankkleur, geïnspireerd op landschappen, natuur en vogels. Hieruit ontstond in 2008 zijn soloproject LÂN (land), waarin hij die fascinaties vertaalde naar film en muziek. De composities zijn grotendeels opgenomen met het Prague Philharmonic Orchestra en de voorstelling speelde op het Frysk Festival, Oerol, Simmerdeis, het Dinkeldal Festival en op het New Island Festival in New York. Naast zijn soloprojecten werkt hij samen met beeldend kunstenaars, filmers, dichters, architecten en wetenschappers en zoekt op verschillende manieren naar de rol van kunst in het maatschappelijk debat. Samen met prof. dr. Theunis Piersma, hoogleraar dierecologie, ontwikkelde hij het programma Tonen van Vogeltrek. Hiermee traden ze op onder andere voor het Wereld Natuur Fonds in China en op universiteiten in Nederland en Zweden. Met dichter Tsjêbbe Hettinga en organist Reitze Smits ontwikkelde hij Wind Images,een voorstelling bestaande uit poëzie & improvisatie voor stem, slagwerk en kerkorgel, die als onderdeel van het Europese festival Wind Art in verschillende Europese kerken gespeeld zal worden. Sinds 2003 speelt hij samen met de Friese zangeres Nynke Laverman, voor wie hij ook componeerde. Daarnaast maakt Pruiksma deel uit van The Alvaret Ensemble, een internationaal improvisatiecollectief van kunstenaars uit verschillende disciplines die in variërende bezetting met gastspelers over heel de wereld optreden. Met onder andere de gebroeders Kleefstra, dichter Tsjêbbe Hettinga en muzikanten Greg Haines, Nils Frahm en Peter Broderick. Het project Seeljocht (2011) is hun eerste zeer succesvolle release. Sytze is vanaf de eerste voorstelling Een mond vol zand vast verbonden aan Via Berlin. Meer over Sytze is te lezen op www.sytzepruiksma.com

Rosa Arnold

Rosa Arnold (1984) begon op vijfjarige leeftijd met vioolles op de muziekschool in Hilversum. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij les kreeg van Coosje Wijzenbeek en Peter Brunt. Na een jaar ‘master’ in Berlijn bij Ilan Gronich, sloot zij haar studie cum laude af bij Vera Beths te Amsterdam. Rosa treedt regelmatig op in binnen- en buitenland als soliste, in (inter)nationale orkesten en als primarius van het Ragazze kwartet. In 2006 ontving zij de prestigieuze Kersjes beurs voor violisten. Tijdens haar conservatoriumtijd, groeide Rosa’s interesse voor het combineren van klassieke muziek met andere podiumkunstdisciplines en volgde zij verschillende dans- en theaterworkshops (o.a. de muziektheaterworkshop van Orkater waar zij Dagmar leerde kennen). Haar fascinatie voor het spanningsveld tussen verschillende uitvoeringspraktijken, samen met de interesse in het beeldende aspect van live muziek, zijn Rosa’s drijfveer voor het maken van grensoverschrijdende (klassieke) muziektheatervoorstellingen.

Zie ook www.ragazzekwartet.nl

Rosa Arnold
Rosa Arnold

Rosa Arnold (1984) begon op vijfjarige leeftijd met vioolles op de muziekschool in Hilversum. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij les kreeg van Coosje Wijzenbeek en Peter Brunt. Na een jaar ‘master’ in Berlijn bij Ilan Gronich, sloot zij haar studie cum laude af bij Vera Beths te Amsterdam. Rosa treedt regelmatig op in binnen- en buitenland als soliste, in (inter)nationale orkesten en als primarius van het Ragazze kwartet. In 2006 ontving zij de prestigieuze Kersjes beurs voor violisten. Tijdens haar conservatoriumtijd, groeide Rosa’s interesse voor het combineren van klassieke muziek met andere podiumkunstdisciplines en volgde zij verschillende dans- en theaterworkshops (o.a. de muziektheaterworkshop van Orkater waar zij Dagmar leerde kennen). Haar fascinatie voor het spanningsveld tussen verschillende uitvoeringspraktijken, samen met de interesse in het beeldende aspect van live muziek, zijn Rosa’s drijfveer voor het maken van grensoverschrijdende (klassieke) muziektheatervoorstellingen.

Zie ook www.ragazzekwartet.nl

Sophie Kassies

Tekstschrijver

Sophie Kassies
Sophie Kassies






Search