skip to Main Content

Instant love

 

Instant love is het verhaal van Grace, die door de charmante pooier King de wereld van de prostitutie in wordt gelokt. Hij spiegelt haar een gouden toekomst voor, maar uiteindelijk loopt ze in de val van deze meedogenloze bedrieger. Zonder paspoort of papieren, is ze rechteloos en onbeschermd, en rest haar enkel nog wraak. Instant Love laat zien hoe kwetsbaar mensen zijn als ze de autonomie over hun eigen leven kwijtraken.

Harald Austbø schreef speciaal voor deze voorstelling nieuwe composities voor het octet; Lyrische melodieën die kapseizen en overspoeld worden door dissonanten, aanstekelijke schlagers die schurend traag ondermijnd worden. Hemelse muziek met vette rafelranden. Instant Love – een gloednieuwe en actuele tekst van Ko van de Bosch in regie van Ria Marks.

Instant Love is het tweede deel van een maatschappelijk (theatraal muzikaal) drieluik, gemaakt door Muziektheatergezelschap Via Berlin en Cello Octet Amsterdam.

 

Credits

Tekst Ko van den Bosch Regie Ria Marks Compositie Harald Austbø Spel & muziek Dagmar Slagmolen, Harald Austbø, Cello Octet Amsterdam - Sanne Bijker, Sanne van der Horst, Justa de Jong/Esther Torrenga, René van Munster, Rares Mihailescu, Genevieve Verhage Kostuums Miek Uittenhout Geluidsontwerp Robert van Delft/Femke Diemer Lichtontwerp Wannes van der Veer ( Over het IJ Festival) Lichtontwerp Stefan Dijkman (theatertournee) Staging & choreografie Pim Veulings Regie-assistent Sean Hauser  Zakelijk leiding Harm Witteveen Productie Roosje Klompenhouwer Publiciteit Juliska Retra De Ontmoeting - moderator Sophie van Hoorn Decorbouw Tom Lievense

De voorstelling Instant Love gaat gepaard met een uitgebreid verdiepingsprogramma: De Ontmoeting. In De Ontmoeting gaan artistiek leider Dagmar Slagmolen en cellist Sanne Bijker samen met prominenten en jonge denkers uit de wereld van psychologie, wetenschap, filosofie en politiek in gesprek over de inhoud van de voorstelling. De Ontmoeting biedt verdieping op de thematiek van de voorstelling en geeft inzicht in de beweegredenen van de makers. Gesprekmoderator is filosoof Sophie van Hoorn. Blijft u na afloop van de voorstelling zitten? Wij ontmoeten u graag in de zaal. Toegang is gratis.

Klik hier voor het overzicht van de theaters waar De Ontmoeting plaatsvindt.

Na afloop van De Ontmoeting is hier een opname terug te luisteren van het nagesprek.

 

DAGDATUMTIJDTHEATERPLAATSTICKETS
di15/01/201920:30Schouwburg De MeerseHoofddorp
wo16/01/201920:30ToneelschuurHaarlem
do17/01/201920:30ToneelschuurHaarlem
vr18/01/201920:30ToneelschuurHaarlem
za19/01/201920:30ToneelschuurHaarlem
wo23/01/201920:15Stadsschouwburg GroningenGroningen
do24/01/201920:30Groene EngelOss
vr25/01/201920:30De LaweiDrachten
za26/01/201920:30Theater ConcordiaEnschede
vr01/02/201920:30Verkadefabriek's-Hertogenbosch
za02/02/201920:30Theater Ins BlauLeiden
di05/02/201920:30De Goudse SchouwburgGouda
do14/02/201920:30Theater RotterdamRotterdam
do15/02/201920:00Theater aan de RijnArnhem
za16/02/201920:30De Lieve VrouwAmersfoort
wo20/02/201920:15Het Nationale TheaterDen HaagBESTEL
za23/02/201920:30Schouwburg KunstminDordrechtBESTEL
wo27/02/201920:30Theater De VestAlkmaarBESTEL
do28/02/201920:15Theater SpeelhuisHelmondBESTEL
za02/03/201920:30Theater De VerbeeldingPurmerendBESTEL
do07/03/201920:30JunushoffWageningenBESTEL
vr08/03/201920:30LUXNijmegenBESTEL
wo13/03/201920:30Stadsschouwburg de HarmonieLeeuwardenBESTEL
do14/03/201920:15Theater Hof 88AlmeloBESTEL
vr15/03/201920:30Theater BellevueAmsterdamBESTEL
za16/03/201920:30Theater BellevueAmsterdamBESTEL
zo17/03/201920:30Theater BellevueAmsterdamBESTEL
wo20/03/201920:30Stadsschouwburg UtrechtUtrechtBESTEL
do21/03/201920:15De Weijer - Cultureel CentrumBoxmeerBESTEL

De pers over Instant Love

Alles is cultuur - januari 2019 - Marijke Phoa

''Toppunt was voor ons de strijd tussen King en Grace terwijl ze samen één cello aan het bespelen zijn. Slagmolen speelt het moment dat Grace beseft in wat voor een situatie ze zich bevindt met een prachtige gelaagdheid en een intensiteit die groeit en groeit.''

Lees hier de hele recensie.

 

1e Rang - januari 2019 - Angela Lanser

''Het licht (eigenlijk juist het gebrek aan licht) en de opstellingen van de spelers zorgen er in combinatie met de nude kostuums en prachtige pruiken van de cellisten voor dat elke scène een waar genot is om naar te kijken. Het versterkt de duistere ambiance waar het verhaal om vraagt. De leden van Cello Octet Amsterdam weten je te raken en na afloop overheerst een naar gevoel, zoals de makers het waarschijnlijk bedoeld hebben.''

Lees hier de hele recensie.

 

Haarlems Dagblad - januari 2019 - Margriet Prinssen

''Muzikaal spannend, in de vormgeving verrassend met groteske elementen in de verder vrij kale ruimte, en aangrijpend door de thematiek.''

Lees hier de hele recensie.

 

RiRo Toneelrecensies - januari 2019 - Piet van Kampen

''De speciaal voor deze voorstelling gecomponeerde muziek van Austbø geeft extra scherpte aan de thematiek van de internationale vrouwenhandel. Soms is dat muziek voor het ensemble (zes leden van het Cello Octet Amsterdam*) op een ander moment een solo voor de componist zelf. Hoogtepunt is de quatre-mains van Austbø en Slagmolen, zonder strijkstokken, op één cello.''

Lees hier de hele recensie.

 

Theaterkrant - juni 2018 - Luuk Verpaalen

"Alles klopt in Instant Love. De muziek schrijnt, doet pijn of verleidt en vormt een sublieme eenheid met het spel." (...) “De rijke, barokke taal met de scherpe observaties van Van den Bosch doet de rest” (...) “de voorstelling is die samensmelting van de verschillende disciplines door regisseur Ria Marks op een razendknappe manier vormgegeven.” (...) “fraai gelaagd gespeeld door Dagmar Slagmolen”

Lees hier de hele recensie:

 

Telegraaf - 18 juni 2018 - Marco Weijers

"Stemmig en confronterend, soms licht poëtisch, dit muzikale optreden over de gruwelen van de internationale vrouwenhandel.”

Lees hier de hele recensie:

 

Leeuwarder Courant - 19 juni 2018 - Jacob Haagsma

"Genoeg materiaal voor een schrijnend, naturalistisch drama. Dat wordt het niet, al was het maar vanwege die acht cellisten (inclusief die Grace en King spelen). Hun muziek, geschreven door Harald Austbø, slingert zich in allerlei vormen om de handeling: schrijnende dissonanten, ijle melodieflarden, kwikzilveren wendingen, zelfs banale schlagerverwijzingen die goed passen op de goed-foute pooiersuitstraling van King.” (...) “Instant Love: een roerende voorstelling die mooi laat zien hoe het moet zijn als je zelfbeschikking verdampt in zo’n kommervolle situatie: prostitutie, de porno-industrie.”

 

Parool - 23 juni 2018 - Hans Smit

"Eén van de mooie scènes is als Austbø en Slagmolen samen een cello bespelen, elk met hun eigen melodie. De één gericht op gefakete geilheid, de ander vol van overlevingsdrift"

 

Scenes - 16 juli 2018 - Jos Schuring

"Componist en muzikant Harald Austbø is een verrassende en opvallende verschijning in Instant love. Als King, een louche handelaar in betaalde liefde, is hij sterk op dreef als acteur, maar ook als musicus als hij tegelijk met Dagmar Slagmolen een cello bespeelt." (…) "Deze voorstelling moet het dan ook vooral hebben van de fraai uitgedoste cellisten die onder meer met zeer korte rokjes, fantastische pruiken en fraai gespeelde, weerbarstige muziek van Austbø de show stelen. Bizar en prachtig is het koortje dat Geil tot in de eeuwigheid zingt." (…) "Fraai is de manier waarop regisseur Ria Marks tekst en muziek in elkaar heeft vervlochten. De theatraliteit van de cellospelers is fraai uitgebuit. En die cellisten zelf zijn ronduit geweldig."

Lees hier de hele recensie:

 

Volkskrant - 17 juli 2018 - Annette Embrechts

"Dagmar Slagmolen speelt als Grace een aangrijpende rol in Instant Love" (...) "Het is gedurfd hoe muziektheatergroep Via Berlin met het Cello Octet Amsterdam op zomerfestivals een probleem als mensenhandel weet te vatten in spel en krachtige cellomuziek"

Lees hier de hele recensie:

 

The Cultural Lifestyle - 18 juli 2018 - Posted by Reneé

"Instant Love is indrukwekkend." (…) "Het spel, de muziek en de kostuums komen heel goed samen. De staande ovatie krijgt Via Berlin dus niet alleen maar omdat we al 75 minuten op een ongemakkelijk houten bankje zitten, maar ook omdat het een goede voorstelling is over een belangrijk onderwerp."

Lees hier de hele recensie:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief





* Deze velden zijn verplicht

Back To Top