skip to Main Content
Via Berlin En Berlage Saxophone Quartet Op Tournee In Rusland

Via Berlin en Berlage Saxophone Quartet op tournee in Rusland

RE:FORMERSFEST
Op 23 oktober reist Dagmar Slagmolen samen met het Berlage Saxophone Quartet af naar het mysterieuze Rusland om daar op 25 oktober de voorstelling Breaking the Silence te spelen tijdens het Re:Formers Festival in het Aleksander Skriabin Museum in Moskou en op 26 oktober in het Erarta Museum in St. Petersburg. De reacties van pers en publiek zijn ontroerend, het maakt de reis tot een onvergetelijke ervaring.

“Ik keek vanaf de vloer, de volle zaal in en dacht opeens: Wie ben ik om hier jullie verhaal te komen vertolken?”

“De zaal is muisstil. Boven mij Russische titels, het stuk woord voor woord vertaald uit het Nederlands. Harm (zakelijk leider), klikt de titels door, het publiek luistert én kijkt aandachtig mee. We spelen voor een uitverkochte zaal, in de hoeken allerlei camera’s, we zijn straks op de Russische tv. De atmosfeer van het kleine ingesloten podium tilt ons op. Het is ongelofelijk spannend, maar we voelen ons gesterkt door het geëmotioneerde publiek. Dit is hun verhaal. We spelen de longen uit het lijf en krijgen een staande ovatie na afloop! Ik zie veel tranen, zowel bij jong als oud publiek, en voel mij ontroerd. Wat is dit bijzonder!”

UNIVERSELE ZEGGINGSKRACHT
Na afloop volgen er veel emotionele reacties: Mensen vonden het zeer waarachtig. Waren geroerd door de beklemming die we opriepen en ouderen waren ontzettend dankbaar dat dit verhaal opnieuw verteld werd en enorm geroerd dat dit verhaal kennelijk in Nederland ook gekend wordt en mensen raakt. De jongere generatie vertelde hoe kunstenaars nu ook weer enorm knel zitten tussen een steeds strenger wordend regiem en een drang naar vrije meningsuiting. Bijzondere gesprekken over de kracht van kunst en met name die van muziek volgden. Het was een geweldige ervaring om te merken dat ons stuk werkelijk waarachtig is en eer doet aan de gevoelens van het publiek in Rusland. Nu wij weten dat het zoveel mensen in Nederland ook raakt, zijn we overtuigd van de universele zeggingskracht. Het belang van reizen, van kunst toetsen in andere landen op waarachtigheid als ook de universele waarde werd volledig bevestigd. De volgende dag nog uren nagepraat met de Russische hedendaagse componist Sergey Evtushenko. Zeer tragisch om te horen hoe het hele kunstsysteem kapot is gegaan sinds 1990. Hoe het bijna onmogelijk is geworden samenwerkingen aan te gaan en nieuwe stijlen te onderzoeken. Hoe politieke kunst efficiënt de kop in wordt gedrukt.

MASTERCLASSES
Na Kosovo, waar men al zo ongelooflijk blij was met onze komst (de omstandigheden hielden niet over) waren Moskou en St. Petersburg de kers op de taart. Wat ons betreft moet touren in het buitenland niet gaan over spelen op de meest prestigieuze plekken om de CV voor thuis mee op te fleuren, het moet gaan over werkelijk contact leggen met andere kunstenaars en een publiek bereiken dat werkelijk verlangt naar inspiratie of dat nu rijk of arm is, in een prachtig theater of keldertjes in buitenwijken. Wij zijn opzoek naar werkelijke uitwisseling. Dat is ook waarom we graag masterclasses geven en kijken of we met twee Russische musici verder kunnen werken en een eigen voorstelling voor hen vorm kunnen geven waar zij vervolgens de wereld mee over kunnen. Ook tijdens deze tournee verzorgden wij, op het conservatorium in Moskou, masterclasses aan 2 saxofoon kwartetten. Bovendien is Dagmar een voorstelling aan het ontwikklen met Russische musici: Music for Piece.

MUSIC FOR PIECE
Een jaar geleden, nadat Dagmar in opdracht van de Amsterdamse Cellobiënnale, met veel succes een muzikale choreografische vertolking had gemaakt van het boek ‘De meester en Margarita’ van Boulgakov, werd Dagmar benaderd door het bijzondere Russische initiatief ‘Music for Piece’. Dit is een organisatie opgericht door twee musici, die tevens het Re:Formersfestival hebben op gericht; Maria Nemstova en Vitaly Vatulya. Al vijf jaar trekken zij langs beide zijden van conflictgebieden waar zij concerten en masterclasses geven. De beste studenten uit die conflictgebieden worden uitgenodigd om tijdens het Re:Formersfestival in Rusland masterclasses te komen volgen van topmusici. Van al hun reizen hebben zij verslagen vastgelegd. Vitaly heeft zijn masterresearch aan het nut en de doorwerking van deze reizen gewijd.

Dagmar onderzoekt nu samen met Maria en Vitaly hoe zij al die verhalen kunnen verwerken in een theatraal concert waarmee zij terug kunnen naar de reeds bezochte conflictgebieden en de verhalen van beide zijden ook aan weerszijden ten gehore kunnen brengen. Waar mogelijk zal Dagmar ook zelf meegaan om op die plekken masterclasses te geven.
 
Via Berlin onderzoekt op dit moment of zij door dit soort bijzondere samenwerkingen ook op andere wijze als gezelschap in het buitenland kunnen spelen i.p.v. gezelschap ‘in residence’ om zo bij te dragen aan een intensievere uitwisseling. De missie wordt vervolgd. Wij houden u graag op de hoogte.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief





* Deze velden zijn verplicht

Back To Top