In archief

DEAD END

Veilig vanachter de grenspost op het uitgestrekte strand kijkt het publiek naar het spel tussen twee mannen. De één kijkt, en wacht op het strand, de ander komt uit zee. Wat volgt is een bizarre confrontatie tussen een grenswachter en een vluchteling, tussen het moeten naleven van strikte regels en het verlangen naar een rustige haven.

Sytze Pruiksma componeerde een theatraal concert tussen één man, één grensbewaker en daarachter een koor van gieren. Na het drieluik met overkoepelend thema oorlog (Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home), dat in 2014 bekroond werd met de Charlotte Köhlerprijs, gaat Via Berlin nu van start met een nieuw thema; illegaliteit. Dead End is het eerste deel uit deze serie. In september zal het in het theater een los te bekijken vervolg krijgen met Comfortzone. Dead End is tevens het regiedebuut van Dagmar Slagmolen als regisseur bij Via Berlin. Zij regisseerde al menig ensemble van klein tot groot orkest, maar bij Via Berlin speelde zij tot nu toe altijd zelf haar eigen teksten. Voor Dead End vonden Rosa en Dagmar het tijd dat Dagmar de regie deed en dat het stuk door mannen werd gespeeld.

Spel Gerindo Kartadinata Regie Dagmar Slagmolen Vormgeving Michiel Voet Compositie, geluidsdecor en spel Sytze Pruiksma Muzikale dramaturgie Rosa Arnold

Trailer

In de media

"‘’Terwijl hij zich over drie enorme hekwerken worstelt die dwars op het strand staan opgesteld, speelt de als douanier uitgedoste Sytze Pruiksma een fraaie eigen compositie op een breed uitgestald assortiment van trommels en slaginstrumenten.’’"

Het Parool

"‘’Beeldend en indringend theater dat nog lang in het hoofd blijft hangen.’’"

De Volkskrant

"‘’Een scherpe en geslaagde kritiek op het vreemdelingenbeleid, waarin de reis die vluchtelingen afleggen met rake metaforen wordt verbeeld.’’"

Friesch Dagblad

"‘’Dead End is meer dan een mooi muzikaal en beeldend portret. Het is een voorstelling over xenofobie, het doet denken aan hedendaagse asielbeleidkwesties of vluchtelingen die met gevaar voor eigen leven op een boot de overtocht naar Europa maken. Het is hoogst actueel, gegoten in theatrale en muzikale esthetiek.’’"

Theaterkrant

Alle Voorstellingen

INSTANT LONELINESS

Instant Loneliness is een experimenteel locatie- en muziekproject over eenzaamheid, met composities van Kate Moore. De voorstelling is het slotdeel van een drieluik over verwoestende, door mensen opgetuigde 'geluksindustrieën'.

Lees meer

LOST TANGO

De Esperanza, ooit een tot de verbeelding sprekend cruiseschip waar de muziek van Papa Tango klonk, ligt in een haven aan de ketting te roesten. Wanneer Anna na jaren terugkeert op het schip - dat zij niet zonder reden ver achter zich liet - wordt zij geconfronteerd met haar vader die krampachtig probeert vast te houden aan zijn glorietijd. Wat volgt is een aanvaring met hem en haar zussen Clara en Blanca, waarbij frustratie, wanhoop, verlangen, weemoed, pijn en liefde doorklinken in de meeslepende muziek.

Lees meer

BREAKING THE SILENCE

Breaking The Silence is het liefdesverhaal van een vrouw onder het juk van een dictatoriaal regime. Haar man is verdwenen. Hij was een begenadigd en dwarse componist, de vrouw een talentvol celliste in dienst van het regime. Wanneer de man op een dag spoorloos verdwijnt, begint de vrouw een koortsachtige en gevaarlijke zoektocht die haar dwars door hun verleden voert.

Lees meer

OOIT

Ooit waren de twee zussen een alom geprezen klassiek muzikaal duo op cello en viool. Overal ter wereld speelden zij voor bomvolle zalen. Geld was geen onderwerp, zij leefden in luxe en weelde en hadden vele aanbidders. Nu zijn zij oud. De roem is vervlogen. Het geld is op.

Lees meer

INSTANT HAPPINESS

De wegwerpmaatschappij voedt moeiteloos onze onstilbare honger naar onmiddellijke bevrediging. INSTANT HAPPINESS is eenvoudigweg te koop.

Lees meer

MASOTE’S DREAM

Op 11-jarige leeftijd wordt Mike Masote diep getroffen als hij in zijn woonplaats Sophiatown een optreden bijwoont van de Amerikaanse klassieke violist Yehudi Menuhin. Masote heeft daarna nog maar één droom: zelf muziek maken. Met alleen een plank en een stok leert hij zichzelf vioolspelen. En tegen alle verwachtingen in, weet hij zijn droom te realiseren.

Lees meer

DEAD END

Veilig vanachter de grenspost op het uitgestrekte strand kijkt het publiek naar het spel tussen twee mannen. De één kijkt, en wacht op het strand, de ander komt uit zee. Wat volgt is een bizarre confrontatie tussen een grenswachter en een vluchteling, tussen het moeten naleven van strikte regels en het verlangen naar een rustige haven.

Lees meer

COMFORTZONE

Het is als een dier dat met de dood wordt bedreigd; het instinct neemt het over. Er is geen ruimte meer voor sociale onbezorgde momenten, alles staat op scherp, het kan ieder moment gedaan zijn.

Lees meer

HOME SWEET HOME

Een acteur, actrice, vier slagwerkers en een strijkkwartet vertolken samen het indringende verhaal van een man en een vrouw die na een oorlog herenigd worden, maar niet meer samen kunnen leven.

Lees meer

VANAF NU HEET JE PJOTR

Zes vrouwen - twaalf instrumenten - een indringend verhaal - Schubert en gierende naaimachines

Lees meer