fbpx
In archief

DEAD END

Veilig vanachter de grenspost op het uitgestrekte strand kijkt het publiek naar het spel tussen twee mannen. De één kijkt, en wacht op het strand, de ander komt uit zee. Wat volgt is een bizarre confrontatie tussen een grenswachter en een vluchteling, tussen het moeten naleven van strikte regels en het verlangen naar een rustige haven.

Sytze Pruiksma componeerde een theatraal concert tussen één man, één grensbewaker en daarachter een koor van gieren. Na het drieluik met overkoepelend thema oorlog (Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home), dat in 2014 bekroond werd met de Charlotte Köhlerprijs, gaat Via Berlin nu van start met een nieuw thema; illegaliteit. Dead End is het eerste deel uit deze serie. In september zal het in het theater een los te bekijken vervolg krijgen met Comfortzone. Dead End is tevens het regiedebuut van Dagmar Slagmolen als regisseur bij Via Berlin. Zij regisseerde al menig ensemble van klein tot groot orkest, maar bij Via Berlin speelde zij tot nu toe altijd zelf haar eigen teksten. Voor Dead End vonden Rosa en Dagmar het tijd dat Dagmar de regie deed en dat het stuk door mannen werd gespeeld.

Credits

Spel Gerindo Kartadinata Regie Dagmar Slagmolen Vormgeving Michiel Voet Compositie, geluidsdecor en spel Sytze Pruiksma

Trailer

Recensies

"Terwijl hij zich over drie enorme hekwerken worstelt die dwars op het strand staan opgesteld, speelt de als douanier uitgedoste Sytze Pruiksma een fraaie eigen compositie op een breed uitgestald assortiment van trommels en slaginstrumenten."
Het Parool
"Beeldend en indringend theater dat nog lang in het hoofd blijft hangen."
De Volkskrant
"Een scherpe en geslaagde kritiek op het vreemdelingenbeleid, waarin de reis die vluchtelingen afleggen met rake metaforen wordt verbeeld."
Friesch Dagblad
"Dead End is meer dan een mooi muzikaal en beeldend portret. Het is een voorstelling over xenofobie, het doet denken aan hedendaagse asielbeleidkwesties of vluchtelingen die met gevaar voor eigen leven op een boot de overtocht naar Europa maken. Het is hoogst actueel, gegoten in theatrale en muzikale esthetiek."
Theaterkrant

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!