Een acteur, actrice, vier slagwerkers en een strijkkwartet vertolken samen het indringende verhaal van een man en een vrouw die na een oorlog herenigd worden, maar niet meer samen kunnen leven.
De oorlog is voorbij. Een soldaat keert terug van de strijd, terug naar huis. Wat hij aantreft is een kaal en leeg dorp. Er is niemand. In zijn hoofd komt zijn vrouw tot leven en weven de herinneringen, waanbeelden, trauma’s, verlangens en hoop de dagen aan elkaar. Tot zijn vrouw plotseling werkelijk voor hem staat.
Klassieke en hedendaagse muziek, inventieve soundscapes, zelf ontwikkelde instrumenten of een muzikaal decor; muziek neemt een belangrijke plaats in bij Via Berlin. De makers beschouwen tekst en muziek, en daarmee ook acteur en muzikant, als volkomen gelijkwaardige middelen om een verhaal te vertellen. Muziek en tekst vormen één geheel.
Bij Home Sweet Home gaan we weer een stap verder en groter in onze zoektocht. De vrouwelijke strijkers tegenover de mannelijke slagwerkers brengt een spanningsveld met zich mee welke goed bij het thema van de voorstelling past. Daarnaast biedt de combinatie van de karakteristieke klankkleur van strijkers met die van slagwerkers een breed spectrum aan mogelijkheden voor het vertolken van verschillende sferen, zoals mannelijkheid versus vrouwelijkheid, geweld versus tederheid, ritmisch versus melodisch, van subtiel naar oorverdovend.
Dit is een voorstelling van Via Berlin en Slagwerk Den Haag.
Credits
Concept Dagmar Slagmolen & Rosa Arnold Tekst Dagmar Slagmolen Regie Ria Marks Spel Dagmar Slagmolen, Noël S. Keulen/Joost Bolt Ragazze kwartet bestaande uit Rosa Arnold, Jeanita Vriens, Annemijn Bergkotte en Mascha van Nieuwkerk Slagwerk Den Haag bestaande uit Fedor Teunisse, Niels Meliefste, Vitaly Medvedev en Marcel Andriessen Muzikale coach Sytze Pruiksma Decor Michiel Voet Kostuums Dieuweke van Reij Backoffice Orkater