fbpx
In ontwikkeling

When did you leave?

When did you leave?

“Under men today there is violence hidden under the virtue,

and virtue hidden under the violence.

The only constant is the hiding.”

Stephen Marche

 

Met onze productie Acts of Citizenship  2022, hebben wij wetenschappelijk aangetoond dat ons werk de empathie van mensen kan vergroten.

Met onze nieuwe voorstelling When did you leave? zetten we een volgende stap in het onderzoek naar de werking en betekenis van ons muziektheater en de potentie om gedragsverandering in gang te zetten.

Festival Karavaan 2025

Oerol Festival 2025

 

 

Synopsis

In When did you leave? verkent Via Berlin het fenomeen woede en verharding.

Het project stelt de vraag waarom mensen radicaliseren. Hoe verloopt een radicaliseringsproces? Wat is het moment dat mensen geweld gaan gebruiken? Wanneer gaan mensen elkaar als symbolen zien?

De voorstelling biedt een ingang tot dialoog over redenen en signalen van verharding. We zoeken naar verbinding op gevoelsniveau door verhalen binnen dit thema te verzamelen en theatraal te vertalen, en daarnaast met rituele middelen woede op te roepen. Vanuit die gezamenlijke ervaring zoeken we nieuwe woorden voor dialoog. Het contextprogramma bouwt hierop voort en nodigt het publiek uit om na te denken over de complexe reis naar radicalisering en terug.

Hoe kunnen we erover praten zonder iemand meteen te veroordelen?

Zijn we bereid, en in staat, om mensen die zijn geradicaliseerd weer op te nemen in ons midden?

 

Onderzoeksgedreven Muziektheater

Vanuit ons streven naar maatschappelijke impact heeft onze werkwijze zich van een aanvankelijk intuïtieve benadering in de loop der jaren ontwikkeld tot een nadrukkelijk onderzoeksgedreven aanpak. Wij geloven dat de driehoek maatschappij-wetenschap-kunsteen veel breder gedragen verbond zou moeten en kunnen vormen.
In de afgelopen jaren hebben we ervaren hoeveel kennis, inspiratie en methodiek we putten uit de wetenschap en uit de wetenschappelijke samenwerkingen. Hiermee kunnen we kunstwerken creëren die de creatieve geest aanspreken, nieuwsgierigheid prikkelen en onze toeschouwers inspireren om in beweging te komen en hun stem te laten horen. Het besef dat we hiermee maatschappelijke verandering in gang kunnen zetten, daalt steeds verder in. We weten vaak een onuitwisbare indruk achter te laten en ons publiek nieuwe, persoonlijke inzichten mee te geven. Het maken van muziektheater is vanuit die bewustwording naast een doel, ook steeds meer een middel geworden om bewust burgerschap te stimuleren en zo te bouwen aan een inclusieve, empathische samenleving.

Urgentie en thematiek
De grote sociaal-maatschappelijke uitdaging van deze tijd is het overbruggen van verschillen.
De noodzaak om When did you leave? te maken komt voort uit een verbijstering over en nieuwsgierigheid naar de polarisatie en woede binnen onze maatschappij. We leven in een tijd waar democratische waarden wankelen door populisme, fake-news en een hoge mate van individualisatie, waar ongelijkheid toeneemt.
Door digitalisering en anonimisering voelen mensen zich niet meer gezien. Geïsoleerde groepen in de maatschappij trekken zich terug in hun eigen bubbel en iedereen vindt dat hij of zij gelijk heeft. Een groeiende groep burgers voelt zich slecht of niet (meer) verbonden met- en zich niet vertegenwoordigd in onze maatschappij. Zij haken af. Sommigen van hen radicaliseren.

Door situaties vóór te spelen, ontstaat inzicht in de vaak moeilijk te doorgronden drijfveren en gevoelens van deze ‘afgehaakten’. Wij depolariseren door schotten in het denken weg te nemen. Vervolgens bevorderen we inclusiviteit door mensen rond de voorstellingen met elkaar in gesprek te laten gaan. Daarbij onderzoeken we in onze vormexperimenten rituelen die inclusiviteit en empathie bevorderen. Zo geven we met When did you leave? handvatten voor gedragsverandering en hopen we bij te dragen aan meer begrip voor elkaar en het creëren van een handreiking om mensen weer te aan te laten haken.

Credits

Het Team

Concept – Dagmar Slagmolen
Regie & choreografie – Dagmar Slagmolen, Pim Veulings
Tekst – Basak Layic, Simone van der Steen en Dagmar Slagmolen
Muzikaal advies – Rosa Arnold
Decor – Michiel Voet
Kostuums – Dieuweke van Reij
Wetenschappers – o.a. Matthijs Rooduijn, Liza Mügge, Carla Roos, Daan
Blankestijn
Digital creator & spelontwerpers – Jeroen Janssen en Bruno Setola
Programmamakers – Mara van Nes, Daan Blankenstijn en Madelinde Hageman

De Partners
– Oerol festival
– UvA / Hot Politics Lab en het NIAS o.l.v. Matthijs Rooduijn | UvA afdelingen Politicologie,
– Interdisciplinary Social Studies en Sociologie
Europees samenwerkingsverband van zes universiteiten (deelnemers aan het‘Horizon’-onderzoek) o.l.v. Liza Mügge van de UvA
– Emancipator, onderdeel van het Europese
MenEngage
– Staatsbosbeheer

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!